Fraktale – warsztaty uczniów klas 4

Fraktale to niezwykłe obiekty matematyczne, których podstawowa struktura powtarza się przy różnych powiększeniach. Zainteresowanie fraktalami pojawiło się w połowie ubiegłego wieku wraz z rozwojem technik komputerowych. Nazwa pochodzi z łaciny – fractus – oznacza połamany, cząstkowy. Dywan Sierpińskiego to fraktal opracowany przez polskiego matematyka Wacława Sierpińskiego w 1916 roku. Powstaje przez podział kwadratu na 9 jednakowych części, a następnie usunięcie kwadratu zajmującego środkową pozycję. Kolejne podziały miniaturyzują obiekt, w każdej iteracji liczba kwadratów rośnie 8-krotnie, a długość boku kwadratu zmniejsza się 3-krotnie.

Fraktalami zajmują się najtęższe matematyczne głowy, ale my udowodniliśmy, że o tych tajemniczych obiektach z powodzeniem można mówić już w klasie 4 szkoły podstawowej. W naszej zabawie z dywanem Sierpińskiego postanowiliśmy budować fraktal począwszy od najmniejszych elementów – zaczęliśmy od kwadratów 2cmx2cm.  W rezultacie wspólnej zespołowej pracy, która chwilami przybierała charakter sportowej rywalizacji, skleiliśmy cztery płaty 3-ej iteracji o rozmiarach każdego z nich 150cmx150cm. Planujemy, by pełna - niemal pięciometrowa - konstrukcja dywanu zawisła na ścianie pracowni matematycznej – nasze wspólne fraktalowe dzieło!

Bardzo dziękuję wszystkim wytrwałym budowniczym. Są to: Dominika Psica, Gabrysia Kołodziej, Zosia Rosiek, Ola Wrona, Amelka Mildner, Maja Żmudka, Zuzia Utnik, Nikodem Półtorniak, Jacek Juszczyk, Piotr Wójcicki, Ignacy Kolanowski.  BRAWO WY!

Anna Błaut

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć 

 

Realizacja projektu: edukator.krakow.pl

Projekt i realizacja:

powered by: vertooCMS

Ta strona używa plików cookies.
Polityka Prywatności
ROZUMIEM