Fraktale – warsztaty uczniów klas 4
Fraktale to niezwykłe obiekty matematyczne, których podstawowa struktura powtarza się przy różnych powiększeniach. Zainteresowanie fraktalami pojawiło się w połowie ubiegłego wieku wraz z rozwojem technik komputerowych. Nazwa pochodzi z łaciny – fractus – oznacza połamany, cząstkowy. Dywan Sierpińskiego to fraktal opracowany przez polskiego matematyka Wacława Sierpińskiego w 1916 roku. Powstaje przez podział kwadratu na 9 jednakowych części, a następnie usunięcie kwadratu zajmującego środkową pozycję. Kolejne podziały miniaturyzują obiekt, w każdej iteracji liczba kwadratów rośnie 8-krotnie, a długość boku kwadratu zmniejsza się 3-krotnie.
Fraktalami zajmują się najtęższe matematyczne głowy, ale my udowodniliśmy, że o tych tajemniczych obiektach z powodzeniem można mówić już w klasie 4 szkoły podstawowej. W naszej zabawie z dywanem Sierpińskiego postanowiliśmy budować fraktal począwszy od najmniejszych elementów – zaczęliśmy od kwadratów 2cmx2cm. W rezultacie wspólnej zespołowej pracy, która chwilami przybierała charakter sportowej rywalizacji, skleiliśmy cztery płaty 3-ej iteracji o rozmiarach każdego z nich 150cmx150cm. Planujemy, by pełna - niemal pięciometrowa - konstrukcja dywanu zawisła na ścianie pracowni matematycznej – nasze wspólne fraktalowe dzieło!
Bardzo dziękuję wszystkim wytrwałym budowniczym. Są to: Dominika Psica, Gabrysia Kołodziej, Zosia Rosiek, Ola Wrona, Amelka Mildner, Maja Żmudka, Zuzia Utnik, Nikodem Półtorniak, Jacek Juszczyk, Piotr Wójcicki, Ignacy Kolanowski. BRAWO WY! ☺
Anna Błaut
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć