Matematycy dla biało-czerwonej, czyli gra terenowa dla uczniów klas 6

Podzieliliśmy się na 4-osobowe drużyny.  Zadaniem drużyny było przejście w zadanej kolejności przez wszystkie 11 stacji i rozwiązanie pozostawionych tam zadań. Każda drużyna otrzymała przed wyjściem na trasę wydrukowany plan szkoły z naniesionymi numerami stacji. Co zawierały?

  • Wykreślanka –  po wykreśleniu słów np. hymn, stolica, Polska odkrywaliśmy nazwę miasta, które jako pierwsze odzyskało niepodległość . Był nim Tarnów.
  • Krzyżówka matematyczna z hasłem WOLNA POLSKA.
  • Krzyżówka sprawdzająca znajomość  hymnu Polski.
  • Labirynt, w którym należało dodatkowo zliczyć liczbę białoczerwonych flag po drodze między startem a metą.
  • Zadanie  matematyczne ze słodką niespodzianką w kopercie. Dotyczyło obliczenia ceny za kilogram mieszanki cukierków zakupionych z okazji Święta Szkoły. 
  • Matzagadka. W miejsce cyfr w działaniach matematycznych zostały wstawione symbole narodowe. Zadaniem uczniów było rozszyfrowanie działania.
  • Zdjęcia wielkich Polaków – ojców niepodległości (Piłsudski, Witos, Dmowski, Daszyński) wraz z kodami QR. Pod każdym kodem ukryty został cytat, którego autorem była postać ze zdjęcia. I tak:

Józef Piłsudski: „Być zwyciężonym i  nie ulec to zwycięstwo, zwyciężyć i spocząć na laurach to klęska”.
Roman Dmowski:  „Wszystko co polskie jest moje, niczego się wyrzec nie mogę”.
Ignacy Daszyński: „Naród będzie tylko wtedy silny, gdy będą go interesowały sprawy jego Ojczyzny”.
Słowa Wincentego Witosa zaczerpnęliśmy z jego listu do wnuka: „Prawdę mówić! Prawdą się kierować! Prawdy żądać! Prawdy dochodzić”.

Z kompletem rozwiązań i wypiekami na twarzach uczniowie wrócili do sali 13c, gdzie czekał ich interaktywny quiz nawiązujący do  zadań. W quizie pojawiły się więc pytania o autorów cytatów, o nazwę pierwszego oswobodzonego miasta, o hasło z krzyżówki itd. Po zakończonej grze terenowej utworzyliśmy na drzwiach sali piękną biało-czerwoną kompozycję z materiałów użytych w zabawie.