Szanowni Państwo!
24 września, w środę na terenie naszej szkoły odbył się planting day czyli dzień zakładania przyszkolnego laboratorium bioróżnorodności, ForestLab czyli EduStrefy SP149.
EduStrefa powstała między filią przedszkola, a salą gimnastyczną obok skoczni.
Metoda mikrolasów została opracowana przez wybitnego japońskiego botanika, Akirę Miyawakiego. Opracował on technikę sadzenia lasów wraz z tworzeniem siedliska leśnego na niewielkiej powierzchni terenu. Metoda ta czerpie z obserwacji naturalnych procesów, ekosystemów leśnych zbliżonych do naturalnych i pierwotnych – jest wynikiem ponad 50 lat jej wdrażania w różnych częściach świata. Zapewnia relatywnie szybki wzrost, wysoki stopień bioróżnorodności i trwałość, a co najważniejsze jest skuteczną metodą w budowaniu siedliska leśnego na zdegradowanym podłożu.
Czym jest leśne laboratorium bioróżnorodności Forest Lab?
Forest Lab to miejsce stworzone do prowadzenia zajęć na świeżym powietrzu, opartych na odkrywaniu, doświadczaniu i obserwacji różnorodnych form życia poprzez aktywne działanie na łonie natury.
W specjalnie zaprojektowanej przestrzeni znajdziemy: mikroLas, łąki leśne, zielone sale edukacyjne do outdoorowej edukacji, domki dla ptaków i jeży, habitaty dla owadów, herbarium, sandarium, a także przestrzeń do relaksu.
Dzieci z natury są ciekawe otaczającego je świata. Taka forma edukacji pozwala im odkrywać i badać otoczenie w sposób naturalny i swobodny, co sprzyja większemu zrozumieniu i zapamiętywaniu informacji. Wiedza zdobyta podczas aktywnego działania zostaje w pamięci na dłużej, a nauka staje się przygodą, nie tylko obowiązkiem. Badania pokazują, że dzieci uczące się w otoczeniu przyrody wykazują większą koncentrację i zaangażowanie. Nauka w ruchu poprzez doświadczenie pobudza ciekawość, co wpływa pozytywnie na przyswajanie wiedzy. Czas spędzony na świeżym powietrzu poprawia kondycję fizyczną. Takie zajęcia zachęcają dzieci do ruchu – biegania, wspinania się, badania otoczenia. To naturalna forma aktywności fizycznej, która pomaga w rozwijaniu motoryki, utrzymaniu zdrowej sylwetki i wspiera układ odpornościowy.
Kontakt dzieci z naturą działa też kojąco na psychikę. Obniża poziom stresu, sprzyja wyciszeniu i równowadze emocjonalnej.
Praca w grupie w naturalnym środowisku wspiera budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych, rozwija empatię, uczy wzajemnego szacunku, współpracy i komunikacji. Przebywając regularnie blisko natury, dzieci uczą się też szacunku do przyrody i wykazują potrzebę dbania o środowisko. To ważny fundament dla postaw ekologicznych w dorosłym życiu.
Zajęcia w Leśnym Laboratorium Bioróżnorodności można dostosować do każdej grupy wiekowej – od przedszkolaków do licealistów. Kluczowe jest pozytywne podejście, ciekawość i otwartość na taką formę edukacji, a także gotowość na brudne ręce i zmienne warunki pogodowe. MikroLas, łąka czy polana leśna stają się dla dziecka przestrzenią do eksperymentowania i twórczego działania. Brak gotowych rozwiązań sprzyja samodzielnemu myśleniu i podejmowaniu decyzji.
EduStrefa SP149 została zaprojektowana i zbudowana przez firmę Forest Maker, ze środków pozyskanych z projektu Green City Firmy InPost! Nasadzenia 64 rodzimych gatunków roślin – dokładnie 1660 sztuk wykonali własnymi rękami pomimo deszczowej pogody wspaniali uczniowie SP149 w Krakowie. Niech las rośnie z Wami!
Dziękujemy!
