Zaczarowany ołówek w erze druku 3D

Na naszych oczach rodzi się nowa era dominacji druku 3D. Tempo w jakim druk przestrzenny opanowuje różne branże gospodarki i medycyny jest imponujące. Czy nasze dzieci powinny mieć szansę tę technologię poznać? TAK, i dzieje się to dzięki programowi Laboratoria Przyszłości. 

 

Czym są długopisy 3D?

Działanie długopisu 3D wygląda trochę jak magia – naciskasz przycisk i tworzysz w powietrzu postacie, obrazy czy przedmioty. Rodzice naszych uczniów pamiętają zapewne, jak w dzieciństwie oglądając bajkę “Zaczarowany ołówek” marzyli o tym, aby samemu wykreować  coś takim ołówkiem ☺. Podobnie jak w przypadku pistoletów na gorący klej, po uruchomieniu urządzenia umieszczony w nim filament jest podgrzewany do określonej temperatury, a następnie wypychany przez końcówkę długopisu. Taki filament nie tylko bardzo szybko się rozpuszcza, ale również szybko zastyga, kiedy tylko przestaje być wystawiony na działanie gorąca. Dzięki temu już w chwilę po jego wyjściu z długopisu przestaje być plastyczny, a stworzone przy jego użyciu przedmioty są trwałe.

Dlaczego długopisy 3D?

Używanie długopisu 3D rozwija kreatywność, wyobraźnię przestrzenną i artystyczną. Jego niewątpliwą zaletą jest fakt, że końcowy wygląd naszego dzieła leży całkowicie w naszych rękach. Efekt pracy jest natychmiastowy i dziecko doświadcza poczucia sprawstwa. Praca z nim wyzwala mnóstwo pozytywnych emocji. Kształt długopisu wymusza odpowiedni chwyt pisarski, ćwiczy sprawność manualną, kształci precyzję i dokładność oraz uczy cierpliwości, które wspomagają proces uczenia. Zajęcia z użyciem długopisów motywują do realizacji własnych pomysłów i rozwijają zainteresowania.

Co stworzyliśmy za ich pomocą?

W ciągu ostatniego półrocza uczniowie klas 7a i 7b mieli wielokrotnie okazję używania długopisów 3D podczas zajęć kształtujących kreatywność. Na zdjęciach dołączonych do tego artykułu zobaczycie również naszych absolwentów, którzy w czerwcu 2022 roku przecierali szlaki w testowaniu sprzętu zakupionego w programie Laboratoria Przyszłości.

W trakcie kilku godzin zajęć powstały podstawki pod kubki, oprawki okularów, mały model roweru, breloczki do kluczy w różnych kształtach (na przykład serca), podstawki na telefon, wisiorki, kolczyki, małe i większe zwierzątka, figurki przedstawiające różne budynki, mosty czy wieże. Nasi uczniowie tworzyli samodzielnie trójwymiarowe modele figur geometrycznych, szablony liści drzew liściastych czy ptasich piór. Elementy większych projektów powstawały w parach, by na końcu różnokolorowe elementy zespolić filamentem w  efektowną całość.

Zapraszam do obejrzenia galerii zdjęć.

Anna Błaut